Ny forskning viser, at musikeres (og tosprogedes) hjerner har lettere ved at udføre kognitive opgaver end andres, når det gælder opgaver for den krævende arbejdshukommelse.


En canadisk forskningsrapport dokumenterer, at musikundervisning og tosprogethed styrker arbejdshukommelsen. I et forsøg, der involverer musikere, der kun taler et sprog, tosprogede ikke-musikere samt en kontrolgruppe med etsprogede ikke-musikere, er konklusionen, at musikerne har lettere ved at udføre testopgaver, som benytter arbejdshukommelsen.

Ifølge forskerne betyder det, at musikere udnytter deres mentale ressourcer mere effektivt.
 
 
 

»Resultaterne viser, at musikere og tosprogede skal yde en mindre indsats for at udføre disse opgaver. Denne evne kan senere beskytte dem mod kognitivt forfald og forsinke starten på demens«, siger Claude Alain fra forskningsprojektet til videnskabsmagasinet Pacific Standard.


Arbejdshukommelsen er kort fortalt den evne du bruger til at lagre og bearbejde information her og nu, for eksempel når du husker et telefonnummer, din indkøbsliste eller en vejledning. I processen analyserer hjernen kombinationer og sammenligninger af her-og-nu informationerne for at finde en kreativ og brugbar løsning på et problem.
 
Foto: Nikolaj Lund / Aarhus Symfoniorkester
 
 
 
 
MUSIK I NORDEN
er en samarbejds- og
paraplyorganisation for
amatørmusikorganisationer
i Norden.
www.musikinorden.dk
 

NORDISK VIDENCENTER FOR AMATØRMUSIK
vil fremme forskningen inden for amatørmusikkens betydning for og indflydelse på den enkelte. Dette i en samfundskontekst med fokus på sociale, psyko-logiske, kreative og helbredsmæssige aspekter.